Компетенције представљају скуп функционално интегрисаних знања, вештина и ставова које треба да поседује стручни сарадник. Оне почивају на унутрашњим капацитетима особе, али се о њиховом постојању закључује на основу спољашњих манифестација, нпр. по начину обављања неке активности, при суочавању са различитим захтевима или у решавању проблема. Као такве, оне су показатељ успешности у обављању посла и напредовања у професионалном развоју.

I ФУНКЦИОНИСАЊЕ И РАЗВОЈ ШКОЛЕ
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ЗНАЊЕ О
САМОПРОЦЕНА
● релевантним документима која уређују систем образовања и васпитања у нашој земљи;
● организацији рада установе и стручним телима у чијем раду учествује;
● елементима демократске и инклузивне културе установе;                    
● савременим тенденцијама развоја
образовања и управљању променама;  
● принципима и елементима планирања образовно- васпитног рада из домена своје струке;
● моделима праћења и вредновања рада установе;    
● могућностима и начинима истраживања образовно-васпитне праксе и коришћењу добијених резултата за унапређивање рада
установе.
Познајем и пратим измене у ЗОСОВ-у и ЗООВ-у на порталу Paragraf.rs     Члан сам школских тимова за Годишњи план рада школе и за Извештај о реализацији Годишњег плана рада школе кроз које пратим целокупан рад школе   Законом  о основама система образовања и васпитања 2009. године Србија је обезбедио правни  оквир  инклузивном  образовању.  Законом  је  прописано  једнако право и доступност образовања и васпитања за сву децу без дискриминације и издвајања по било ком основу. Вишегодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим. Предавао сам Грађанско васпитање пет година и имам сертификат са обукез анаставу ГВ.     Пратим и редован сам сарадник како штампаних медија (Просветног прегледа) тако и онлајн портала (Зелена учионица).   Редовно примам планове рада свих наставника, вршим саветодавни рад са наставницима и пратим имплементацију планова.   Редовно посећујем наставне часове и састављам извештаје то јест анализе на основу којих вршим саветодабни рад са наставницима.     Редовно вршим истраживања за потребе унапређења образовно-васпитног рада у школи.  
I ФУНКЦИОНИСАЊЕ И РАЗВОЈ ШКОЛЕ
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ВЕШТИНЕ ДА
САМОПРОЦЕНА
● обавља своју праксу у складу са законском регулативом, организацијом рада установе, пословима, надлежностима и одговорностима које има у установи;
● критички опсервира и анализира
контекст у коме се одвија образовно-васпитни рад;  
● конструктивно доприноси планирању васпитно-образовног рада установе из домена своје струке;      
● континуирано прати, преиспитује и
вреднује праксу установе из домена своје струке;  
● унапређује образовно-васпитни рад
уочавањем проблема, планирањем и
реализовањем истраживања и
коришћењем добијених резултата;
● иницира и подржава промене из домена своје струке које унапређују образовно-васпитни рад установе.
Радим у складу са законском регулативом и на мој рад досад није било притужби.           https://zelenaucionica.com/pedeset-pitanja-za-ministra-prosvete/       Редовно посећујем наставне часове и састављам извештаје то јест анализе на основу којих вршим саветодавни рад са наставницима.         Члан сам тима за самовредновање. Сваке године састављам извештаје о резултатима на ЗИ.     Редовно посећујем наставне часове и састављам извештаје то јест анализе на основу којих вршим саветодавни рад са наставницима.     Члан сам Педагошког друштва Србије. Члан сам Општинског актива стручних сарадника Ковачице. Инидивидулано пратим измене у законској регулативи и правилницима.
I ФУНКЦИОНИСАЊЕ И РАЗВОЈ ШКОЛЕ
СТРУЧНИ САРАДНИК ИМА
ПОЗИТИВАН СТАВ ПРЕМА
САМОПРОЦЕНА
● друштвеној и културолошкој улози
образовања;    
● једнакости и доступности остваривања права на образовање заснованом на социјалној правди и принципу једнаких шанси без дискриминације;    
● поштовању правне регулативе и
организације рада установе;
● принципима и процедурама
демократског функционисања и
инклузивне културе установе;      
● планирању образовно-васпитног рада у установи;  
● праћењу и вредновању ефеката
образовно-васпитног рада установе;      
● истраживањима у области образовања и васпитања и примени добијених резултата у разумевању и мењањушколске праксе.
Члан сам Педагошког друштва Србије. Члан сам Општинског актива стручних сарадника Ковачице. Инидивидулано пратим промене у образовању у Србији.   Поборник сам поштовања свих људских и мањинских права. Људска и мањинска права и слободе темељна су вредност на којој се, поред владавине права и социјалне правде, начела грађанске демократије и припадности европским принципима и вредностима, заснива Република Србија.   Радим у складу са законском регулативом и на мој рад досад није било притужби.     Дугогодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим. Кординишем и Вршњачким тимом. Педавао сам Грађанско васпитање пет година и имам сертификат са обуке за наставу ГВ.     Током целе школске године примам, вреднујем и пратим имплеметацију наставних планова, руководилац сам тима за ГИРШ и Школски развојни план.   Редовно посећујем наставне часове и састављам извештаје то јест анализе на основу којих вршим саветодавни рад са наставницима.     Током школске године вршим разна истрађивања. Члан сам тима за самовредновање. Сваке године састављам извештаје о резултатима на ЗИ.
II РАЗВОЈ УЧЕНИКА
СТРУЧНИ САРАДНИК ИМА
ЗНАЊА О:
САМОПРОЦЕНА
● факторима интелектуалног, емоционалног и социјалног развоја ученика;     ● узрасним карактеристикама ученика;     ● функционисању и динамици групе ученика;             ● карактеристикама процеса адаптације ученика на школску средину;   ● професионалном развоју ученика;       ● методологији и инструментима из домена своје струке намењених дијагностици и праћењу напредовања развоја ученика;   ● начинима пружања образовне подршке ученицима;   ● дискриминацији, облицима и нивоима насиља и начинима њихове превенције;       ● ризицима којима су изложени ученици, најчешћим поремећајима понашања и развоја, начинима заштите;   ● дечјим правима и партиципацији ученика у животу школе;           ● установама и стручњацима који су надлежни за специфичне проблеме ученика;Држим родитељске састанке за родитеље будућих првака о процесу адаптације у првом разреду   Вршим тестирање будућих првака тестом ТИП-1   Дугогодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим. Кординишем и Вршњачким тимом. Предавао сам Грађанско васпитање пет година и имам сертификат са обуке за наставу ГВ.     Сваке године посећујем часове и пратим адаптацију првака и петака.   Руководилац сам тимом за профеисоналну оријентацију у обе школе у којима радим.     Прошао сам две вишедневне обуке за тестирање и оцењивање.       Део сам тима за ИОП неколико ученика у школској 2022/2023   Члан сам тима за заштиту од насиља, злостављања, занемаривања и дискриминације.     Пршоао сам вишедневну обуку Одговоран однос према здрављу     Дугогодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим. Кординишем и Вршњачким тимом. Педавао сам Грађанско васпитање пет година и имам сертификат са обуке за наставу ГВ.     Сарађујем са интерресорним комисијама, центрима за социјални рад, домовима здравља, Заводом за јавно здравље Панчево …
II РАЗВОЈ УЧЕНИКА
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ВЕШТИНЕ ДА
САМОПРОЦЕНА
●систематски прати ученике и оснажује их
у процесу адаптације на школску
средину, осамостаљивања у учењу,
професионалном развоју и суочавању са
изазовима одрастања из домена своје
струке;
● користи на правилан начин методологију
и инструменте своје струке за
дијагностику и праћење напредовања
развоја ученика;
● пружи помоћ и подршку ученицима у
решавању проблема ослањајући се на
њихове јаке стране и потенцијале;
● поступа уважавајући индивидуалне
разлике и принцип најбољег интереса
ученика;      
● подржава атмосферу слободног
изражавања и уважавања мишљења
ученика о стварима које их се тичу;      
● иницира и спроводи активности из домена
своје струке усмерене ка превенцији
проблема у развоју ученика;    
● препозна ученике са тешкоћама у учењу и
/или развоју и пружи помоћ из домена своје струке и/или их упути другим
стручњацима;  
● препозна даровите ученике и пружи им
подршку за даљи развој из домена своје
струке;    
● препозна и адекватно реагује у
ситуацијама дискриминације, конфликата
и насилног понашања;  
● подстиче и подржава учешће ученика у
животу школе, њихове иницијативе и
акције;  
● води рачуна о заштити података о
личности ученика и њиховој приватности
Пратим адаптацију првака и петака, вршим саветодавни рад, руководим професионалном оријентацијом у обе школе у којима радим. Посећујем ЧОС-ове и ученицима држим предавања на разне теме.     Тестирам будуће прваке тестом ТИП-1. Испитујем професионална интересовања.       Вршим саветодавни рад са ученицима. Вршим педагошко-инструктивни рад са ученицима.   Вршим саветодавни рад са ученицима претходно се упознавши са индивидуалним карактеристикама ученика (саветовање са васпитачицама, учитељицама, наставницма).     Дугогодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим. Кординишем и Вршњачким тимом. Педавао сам Грађанско васпитање пет година и имам сертификат са обуке за наставу ГВ.     Члан сам Педагошког друштва Србије. Члан сам Општинског актива стручних сарадника Ковачице. Инидивидулано пратим промене у образовању у Србији     Вршим тестирање првака. Пратим адаптацију првака и петака. Саветујем се са колегиницом психологом у нашој школи.       Препознао сам током саветодавног рада ученика заинтересованог за глуму и спојио га са наставницима који су задужени за рецитаторску секцију.     Члан сам тима за заштиту од насиља, злостављања, занемаривања и дискриминације.     Дугогодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим.       Упознат сам са тиме да образовно-васпитне установе имају обавезу да предузму адекватне организационе, техничке и кадровске мере заштите података којима располажу, како би било осигурано да ће се прикупљени подаци користити само у мери у којој је то неопходно за остварење образовно-васпитног рада одређене установе и да неће доћи до неовлашћеног приступа подацима о личности насталим у реализацији образовно-васпитних активности.
II РАЗВОЈ УЧЕНИКА
СТРУЧНИ САРАДНИК ИМА
ПОЗИТИВАН СТАВ ПРЕМА
САМОПРОЦЕНА
● уважавању личности ученика;      
● поштовању различитости ученика;      
● индивидуализованом приступу
оријентисаном ка најбољем интересу
сваког ученика;
● приступу образовању усмереном на
потенцијале ученика;  
● уважавању права детета и учешћу
ученика у свим активностима школе које
их се непосредно тичу;    
● активностима школе усмереним ка
превенцији негативних појава у развоју
ученика и промоцији здравог стила
живота;      
● заштити података о личности ученика и
њиховој приватности.
У односу са ученицима увек сам природан и непосредан. Трудим се да упознам сваког ученика пре обављања саветодавног рада, педагошко-инструктивног рада, …   Трудим се да пре свега упознам сваког ученика кроз саветовање са васпитачицама, учитељицама, наставницима.     Трудим се да пре свега упознам сваког ученика кроз саветовање са васпитачицама, учитељицама, наставницима.   Трудим се да пре свега упознам сваког ученика кроз саветовање са васпитачицама, учитељицама, наставницима.   Дугогодишњи сам координатор Ученичког парламента у обе школе у којима радим. Кординишем и Вршњачким тимом. Педавао сам Грађанско васпитање пет година и имам сертификат са обуке за наставу ГВ   Кординишем Вршњачким тимом. Члан сам тима за заштиту од насиља, злостављања, занемаривања и дискриминације. Прошао сам вишедневну обуку Пршоао сам вишедневну обуку Одговоран однос према здрављу     Упознат сам са тиме да образовно-васпитне установе имају обавезу да предузму адекватне организационе, техничке и кадровске мере заштите података којима располажу, како би било осигурано да ће се прикупљени подаци користити само у мери у којој је то неопходно за остварење образовно-васпитног рада одређене установе и да неће доћи до неовлашћеног приступа подацима о личности насталим у реализацији образовно-васпитних активности.
III ПОДСТИЦАЈНА СРЕДИНА ЗА УЧЕЊЕ
СТРУЧНИ САРАДНИК ИМА
ЗНАЊА О:
САМОПРОЦЕНА
● физичком, психолошком, социјалном и
сазнајном аспекту средине за учење;  
● факторима који доприносе или ометају
стварање позитивне школске климе за учење;      
● карактеристикама програма наставе и учења оријентисаних на исходе и развој
компетенција;
● карактеристикама успешних наставних и
ваннаставних активности;  
● различитим стиловима и стратегијама учења;
● начинима пружања додатне образовне
подршке, планирању и спровођењу
индивидуализације и индивидуалног
образовног плана;
● образовним технологијама;    
● начинима и облицима пружања помоћи и
подршке наставницима;
● процесу увођења у посао наставника
приправника и о карактеристикама
менторског рада;
● карактеристикама критичко-рефлексивног
приступа настави, учењу и школској пракси.
Члан сам Тима за самовредновање у оквиру којег смо пратили и овај аспект наставних часова   Током посете наставним часовима пратим и  укупну климу на наставном часу, однос наставника према ученицима, однос и сарадњу ученика међусобно, квалитет интеракција, узајамно поштовање, …     Прошао сам обуку Настава оријентаисана на исходе     Промовишем колегиницама и колегама у школи све примере добре праксе на које наиђем   Посећујем ЧОС-еве и родитељске састанке и држим предавања о учењу учења   Члан сам тима за ИОП за неколико ученика         Пратим новине и делим примере добре праксе (последња је Wakelet платформа)     Вршим саветодавни рад са наставницима током целе шкослке године   Пратим рад младих колега током приправничког стажа наставника и стр. сарадника   Вршим саветодавни рад са наставницима током целе школске године и састављам анализе наставних часова
III ПОДСТИЦАЈНА СРЕДИНА ЗА УЧЕЊЕ
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ВЕШТИНЕ ДА
САМОПРОЦЕНА
● опсервира средину за учење;    
● допринесе креирању позитивне школске
климе за учење;
● у интеракцији са наставницима подстакне
критичко-рефлексивни приступ настави,
учењу и школској пракси;      
● пружи помоћ и подршку наставницима из
домена своје струке у процесу стварања
подстицајне средине за учење;    
● подстакне и охрабри наставнике у примени нових метода и облика рада са ученицима из домена своје струке;    
● подстакне наставнике на различите облике стручног усавршавања и професионалног развоја;
● препозна и афирмише примере добре
наставне и ваннаставне праксе;
● подржи развој приправника и ментора и
њихову приправничко-менторску праксу у
школи;
● иницира и реализује активности у којима се наставници упознају са савременим достигнућима из области његове
струке/науке
Посећујем наставне часове током целе школске године. Члан сам тима за самовредновање.   Трудим се да помогнем у креирању позитивне школске климе за учење.   Посећујем наставне часове током целе школске године, састављам извештаје и вршим саветодавни рад са наставницима и досад нисам имао никакве сукобе са колегама упркос свакодневној интеракцији са великим бројем наставника..   Посећујем наставне часове током целе школске године, вршим анализе, састављам извештаје и вршим саветодавни рад са наставницима     Посећујем наставне часове током целе школске године, састављам извештаје и вршим саветодавни рад са наставницима       Руководилац сам тима за професионални развој.     Пратим новине и делим примере добре праксе (последња је Wakelet платформа)   Пратим рад младих колега током приправничког стажа наставника и стр. сарадника   Пратим новине и делим примере добре праксе (последња је Wakelet платформа)    
III ПОДСТИЦАЈНА СРЕДИНА ЗА УЧЕЊЕ
СТРУЧНИ САРАДНИК ИМА
ПОЗИТИВАН СТАВ ПРЕМА
САМОПРОЦЕНА
● значају позитивне школске климе и
подстицајне средине за учење, раст и
развој ученика;      
● критичко-рефлексивном приступу
настави, учењу и школској пракси;    
● концепту целоживотног учења;    
● употреби функционалних образовних технологија у настави и учењу;  
● повезивању школског и ваншколског
учења;      
● сарадничком односу са наставницима;        
● стручном усавршавању и професионалном напредовању наставника.
У сарадњи са колегема и у раду са ученицима се трудим да будем увек искрен отворен и непосредан, оријентисан на одржање позитивних и подстицајних међуљудских односа у школи.     Посећујем и анализирам наставне часове, састављам извештаје о посећеним часовима путем којих подстичем колеге да преиспитују свој рад.   Руководилац сам Тима за професионални развој школе.     Пратим новине и делим примере добре праксе (последња је Wakelet платформа)     Писао сам за школски вебсајт о активностима пројектне наставе – посете разним радним местима (пољ.имање, жељезничка станица, ватрогасни дом, …)     У сарадњи са колегема трудим се да будем увек искрен отворен и непосредан, оријентисан на одржање позитивних и подстицајних међуљудских односа у школи.     Руководилац сам Тима за професионални развој школе.
IV КОМУНИКАЦИЈА И САРАДЊА
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ЗНАЊА:
САМОПРОЦЕНА
● принципима успешне сарадње и тимског
рада у установи;  
● одликама асертивне комуникације;  
● специфичностима и сврсисходности
конструктивне комуникације;    
● различитим стратегијама за развијање
партнерства између школе, породице и
друштвене заједнице;        
● надлежностима установа у локалној и широј заједници које могу бити партнери школи у образовно-васпитном процесу      
● актуелним дешавањима у заједници и
могућностима укључивања у различите
акције, активности и пројекте.
Велика већина послова у нашој професији захтевају свакодневну сарадњу и одређене облике тимског рада.   Прошао сам обуку Асертивни тренинг.     У својој комуникацији са колегама на послу, ученицима и родитељима ученика трудим се да будем увек искрен, отворен и непосредан.   Редовно учествујем у сарадњи школе са родитељима (родитељски састанци на важне теме, родитељ сарадник, …) и друштвене средине (сарадња са Еколошким покретом, удружењем Јанко Буљик, Библиотеком, Галеријом, …)     Редовно сарађујемо са Центром за социјални рад (ученици у хранитељској породици, проблемаика неоправданих изостанака ученика, пријављеног вршњачког насиља, …).     Сарађујемо са Еколошким покретом, Галеријом наивне уметности, Библиотеком, Удружењем жена, ….
IV КОМУНИКАЦИЈА И САРАДЊА
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ВЕШТИНЕ ДА
САМОПРОЦЕНА
● гради и подржава атмосферу међусобног
поверења, заједништва и сарадње;      
● конструктивно учествује у раду стручних
тела и тимова установе;  
● асертивно комуницира са свим учесницима образовно-васпитног рада;        
● прилагоди начин комуникације и начин
давања повратне информације особи којој се обраћа;  
● гради односе са родитељима/старатељима
ученика уважавајући принципе партнерства;      
● успостави функционалну везу између школе, родитеља/старатеља и стручне службе школе;  
● иницира, организује и учествује у различитим облицима сарадње школе са другим установама, релевантним институцијама и невладиним организацијама;   ● мотивише ученике, наставнике и друге
стручне сараднике да се укључе у пројекте од интереса за школу
У сарадњи са колегема трудим се да будем увек искрен отворен и непосредан, оријентисан на одржање позитивних и подстицајних међуљудских односа у школи.     Члан сам велике већине школских тимова и актива.     У сарадњи са колегема трудим се да будем увек искрен отворен и непосредан, оријентисан на одржање позитивних и подстицајних међуљудских односа у школи. прошао сам обуку Асертивни тренинг.     Приликом комуникације са ученицима и родтељима поштујем узрасне и социјалне карактеристике саговорника.     У сарадњи родитељима трудим се да будем увек искрен отворен и непосредан, оријентисан на одржање позитивних и подстицајних међуљудских односа.     Родитеље ученика упознајем још приликом родитељских састанака у предшколској установи и сарадња се успоставља још тада.     Учествујем у сарадњи школе са другим установама – ЦСР, ДЗ, ИРК, Еколошким покретом, Галеријом наивне уметности, Библиотеком, Удружењем жена, ….     Подржавам сарадњу школе са Еколошким покретом, Удружењем жена и Галеријом наивне уметности, …  
IV КОМУНИКАЦИЈА И САРАДЊА
СТРУЧНИ САРАДНИК
ИМА ПОЗИТИВАН СТАВ ПРЕМА
САМОПРОЦЕНА
● значају конструктивне комуникације
и сарадничких односа за образовно-васпитни рад установе;    
● учешћу у школским телима и
тимовима;  
● континуираној размени
информација између свих учесника
образовно-васпитног рада;  
● неговању партнерских односа са
родитељима /старатељима ученика;
● укључивању школе у активности у
локалној и широј друштвеној
заједници.
У сарадњи са колегема трудим се да будем увек искрен отворен и непосредан, оријентисан на одржање позитивних и подстицајних међуљудских односа у школи.   Члан сам велике већине школских тимова и актива.       Трудим се да остварим искрене и отворене односе како са сарадницима тако и са ученицима и родитељима.     Трудим се да са родитељима остварујем односе какве бих и сам желео као родитељ.   Подржавам сарадњу школе са Еколошким покретом, Удружењем жена и Галеријом наивне уметности, …

Самопроцена на дан 24.10.2022. а према предлогу компетенција стручних сарадника Друштва психолога Србије:

http://www.dps.org.rs/o-drustvu-psihologa/organizacija/sud-casti/83-centar-za-primenjenu-psihologiju/1422-standardi-kompetencija-za-profesiju-strucni-saradnik-u-skoli-i-njegov-profesionalni-razvoj

то јест:

Click to access kompetencije_str_saradnikadocx.pdf


Постави коментар