Ogledni čas 2014 – ČOS

Pred Vama je moj rad koji sam 14. 11. 2014.  poslao na konkurs Agencije za borbu protiv korupcije pod nazivom “Kad ne poštujemo pravila, onda …”

U pitanju je rad u kategoriji prosvetnih radnika – predavanje koje sam pripremio za učenike VII. I VIII. razreda a predviđen je da bude održan na času odeljenjskog starešine.

U prilogu sam Agenciji poslao:

1) Tekst predavanja “Kad ne poštujemo pravila, onda …”
2) Kompletnu pripremu za nastavni čas “Kad ne poštujemo pravila, onda …”
3) Prateću PP prezentaciju “Kad ne poštujemo pravila, onda …”
4) Podatke moje i podatke škole

Nažalost, uvidom u rezultate konkursa, uvideo sam da moj rad nije osvojio nijednu nagradu.

Nagrađene radove možete pogledati OVDE.

Elem …

TEKST PREDAVANJA

Kad ne poštujemo pravila, onda …

 

 

Uvod

10 minuta

„Poštovani učenici, danas ćemo se na času odeljenjskog starešine baviti jednom zanimljivom temom – Pravilima. Bavićemo se dakle važnim pitanjima, pitanjima koja vas – pretpostavljam – već sada svakodnevno muče i pitanjima koja će vas mučiti tokom celog života, naročito onda kada jednog dana i vi budete imali svoju decu. Kao što vidite, pred vama je i jedna Power point prezentacija koju ćete pratiti, dok traje ovo moje izlaganje i dok traje naša diskusija. Prva rečenica u sklopu ove prezentacije glasi:“

Ideje za analizu, razmišljanje i diskusiju

Ljubi bližnjeg svog kao sebe samog.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?“

„Na drugom slajdu je sledeća rečenica:“

Ne čini ono što ne želiš da drugi čine tebi.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?“

„Na trećem slajdu je sledeća rečenica:“

Poštuj druge ako želiš da poštuju tebe.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?“

 

„Na sledećem slajdu je sledeća rečenica:“

Ponašaj se uvek tako, da tvoje ponašanje može biti  primer drugima kako se treba ponašati.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Gde smo ovo čuli? „Šta to tačno znači?

 

„Na sledećem slajdu je sledeća rečenica:“

Radi uvek najbolje što znaš i umeš.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?““

 

Zaključak diskusije

„Kao što vidite, sve ove rečenice predstavljaju neka pravila kojima se upravlja našim ponašanjem. Uvideli ste da mnoga od ovih pravila i nije potrebno previše objašnjavati – često kažemo da su ona „zdravorazumska“.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Kako biste objasnili taj pojam – „zdravorazumski“ – kako izgleda koristiti zdrav razum?“

„Dakle, pravila su kao neka uputstva o tome kako se treba ponašati, kako valja raditi da bi sve bilo OK. Tokom života srećemo veliki broj raznih pravila a mnoga pravila usvajamo takoreći nesvesno i tokom celog života ona upravljaju celim našim ponašanjem.„

 

 

 

Centralni deo predavanja

30 minuta

Zašto su nam u životu potrebna pravila?

„Ljudi su slobodni, slobodna su bića, sloboda je jedna od onih stvari koje u životu cenimo najviše. Dakle, kao ljudi i kao svesna i razumna bića svi smo slobodni da se ponašamo kako nam je volja.“

„Ali, isto tako – kao svesna i razumna bića – mi smo svi i odgovorni za naše ponašanje. Odgovornost je takođe nešto što odlikuje zrelog čoveka – sve što uradimo (dobro ili loše)  povlači neke posledice i mi smo za te posledice odgovorni.“

„Mi nismo sami na ovom svetu i naše ponašanje ne sme da narušava druge ljude. Naša sloboda je dakle ipak nečim ograničena – ograničena našom odgovornošću za posledice onoga što radimo.“

„Pravila su tu da nam ukažu na te granice, njihova svrha je da urede naše ponašanje tako da nam život u zajednici učine boljim – lepšim, udobnijim, kvalitetnijim.“

PRIMER ZA DISKUSIJU I ANALIZU: Red i mir u zgradi u kojoj živiš – „Popodne je i svi u zgradi bi da odmaraju u miru i tišini a ti bi da slušaš glasnu muziku „do daske“. Ko ima prednost? Ti ili svi ostali stanari u zgradi? Da li je lakše da ti uzmeš slušalice ili da svi ostali stanari uzmu čepove za uši?“

 

 

Kada se učimo pravilima?

„Pravilima se učimo od najranijeg detinjstva jer od ranog detinjstva postoji potreba da se naše ponašanje „dovede u red“.

„Na primer: u ranom detinjstvu se srećemo sa pravilima u porodici: kada ručamo (ručamo uvek u isto vreme, pre jela peremo ruke …), kako ručamo (bez pravljenja nereda, ne ometamo druge…), šta radimo posle ručka (peremo posuđe, pospremamo sto … ) „

„Porodica je prva zajednica u kojoj živimo i svaka porodica ima neka svoja pravila koja mogu biti i dosta brojna i komplikovana“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Ko može da navede primer pravila u svojoj porodici?“

 

„Pravila na koja nailazimo u detinjstvu su i ona u dečjim igrama.“

„Čak i kod najjednostavnijih igara – ako ne poštujemo pravila, igra više nema nikakvog smisla. „

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Ko može da navede primer?“

 

„Kada krenemo u vrtić i školu već na putu do ustanove srećemo mnoga pravila.“

„Posebno su nam tada bitna pravila u saobraćaju koja nam spasavaju živote.“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Ko može da navede primer bitnih pravila u saobraćaju?“

 

„Na veronauci učimo Deset Božjih zapovesti, neka od njih važe u svim veroispovestima i društvima“

„Na časovima Građanskog vaspitanja učimo se zakonima koja vladaju u građanskom društvu“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Ko može da navede neke od zapovesti ili zakona?“

 

 U čemu je problem sa učenjem pravila?

„Deca i mladi najčešće pravila shvataju kao nešto njima nametnuto.“

„Pravila su za njih nešto čega se moramo pridržavati jer nam to neko tako naredio i javlja se otpor.“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Svi znate pesmu od Riblje čorbe – „Pravila, pravila, da bi me udavila …“

 

Pravila su najviše potrebna NAMA a tek posle DRUGIMA

„Važno je da shvatimo, da pravila poštujemo i radi drugih ali ipak najviše radi nas samih.“

„U prepunom autobusu treba ustati i dati mesto starijima ili trudnici – zato što ćemo jednog dana i mi sigurno biti u jednoj ili drugoj situaciji i isto tako ćemo očekivati da nam neko ustupi mesto.“

„Svi znate pravilo da na času bez pitanja ne prekidamo izlaganje nastavnika. Sada već znate da je to zato što ni vi sami ne volite kada vas neko bez pitanja prekida u onome što radite.“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Šta dakle radimo kada na času želimo nešto da kažemo, pitamo, zamolimo, odgovorimo?

 

„Ne zadirkujemo mlađe učenike jer smo i mi za neke druge učenike mlađi, isto tako ne tučemo slabije jer smo i mi od nekog slabiji … I sve jednom može „da nam se vrati.“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Ko može da navede primer kada se desilo „da vam se vrati“?“

 

„Mnoga pravila su toliko važna da nam mogu spasiti život.“

„Ako mi ne poštujemo pravila u saobraćaju ili pravila o bezbednosti u radu, mi sami možemo nastradati ali i prouzorokovati nesreću u kojoj će nastradati neko drugi.“

„Ako neko drugi ne poštuje pravila u saobraćaju ili pravila o bezbednosti u radu, u nesreći možemo nastradati i mi koji smo se sasvim slučajno našli „na pogrešnom mestu, u pogrešno vreme“.

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Može li neko da navede primer da je neko nastradao jer nije poštovao pravila u saobraćaju?“

 

 „Glupa pravila“

„Neka pravila nam se čine nepotrebnim, nejasnim, glupim:

  • U parku: Ne gazi travu
  • U zoo vrtu: Zabranjeno je hraniti životinje
  • U fabrici: Nezaposlenima ulaz zabranjen
  • Na času: Digni ruku ako želiš nešto da kažeš, pitaš, zamoliš …“

„Važno je da shvatimo da – čak i ako nam je pravilo nejasno – ono iz nekog razloga ipak postoji i bolje je pitati nekoga zašto ono postoje, nego što ćemo ga prekršiti. U parku ne gazimo travu jer se tako stvaraju divlje staze kroz travnjak koje naružuju izgled parka. U zoo vrtu ne hranimo životinje jer se ove od te hrane mogu razboleti. Po fabrici ne šetamo bez nadzora jer se možemo povrediti, oštetiti neku mašinu, narušiti proces rada. Na času nismo sami i nastavnik je tu radi svih vas, tako da nije lepo ometati nastavu bez pitanja …“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU:  „Može li neko da navede primer pravila koje mu se čini „glupim“? Hajde da pokušamo da ga objasnimo …“

 

Zašto treba uvek biti upitan i truditi se da razumemo pravila?

„Postoje mnoga „pravila“ u našem društvu, koja su se odomaćila a duboko su pogrešna i prave ogromnu štetu svima nama. Ta „pravila“ su nešto što omogućava KORUPCIJU, to jest ZLOUPOTREBU položaja (lekar, policajac, činovnik …) ili funkcije (direktor, poslanik …) radi sticanja materijalne ili neke druge koristi. Na primer:“

  • „Lekaru treba odneti kafu, čokoladu ili čak novac da bi nas što bolje pregledao.“
  • „Policajcu treba dati novac da nam ne bi naplatio kaznu.“
  • „Činovniku treba dati odneti kafu ili čokoladu da bi nam ubrzao proceduru.“
  • „Ne smeta nam ako je utakmica nameštena tako da naš tim pobedi.“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Može li neko da navede primer nekog sličnog „pravila“?“

 

„Korupcija je kod nas veoma raširena i nažalost zbog ovako uspostavljenih „pravila“ mnogi je smatraju za „normalnu“. Ali, ako se samo površno zapitamo nad ovim „pravilima“ jasno je zašto su ona doboko pogrešna i zašto ne smeju da „važe“. „

  • Zamislite kako bi bilo, da nemate šta da odnesete lekaru a bolesni ste. Lekaru je posao da nas pregleda najbolje što ume, on je za to i plaćen i ne treba mu ništa više od te plate. To je jedino pravilo koje ovde treba da važi.
  • Policajci naplaćuju kaznu onda kada vas uhvate u saobraćajnom prekršaju. Kažnjava se prekršaj u kojem je neko – a vi sami – mogao da nastrada. Ako policajac primi novac od vas on će to primiti i od nekoga ko će u sledećem prekršaju opet napraviti štetu, tada možda baš vama.
  • Činovniku je posao da radi najbolje što ume i da celu proceduru obavi blagovremeno. Kako biste se vi osećali kada biste čekali u redu satima a onda neko samo uđe na sporedna vrata i obavi posao za dva minuta?
  • Ako je utakmica nameštena cela igra potpuno gubi smisao a isto tako i naše navijanje za naš omiljeni tim.“
  • … (primeri koje navode učenici)

„Dakle, korupcija kao takva razara društvo i zajednicu u kojoj živimo, jer ona stavlja mnoge ljude u veoma nefer položaj. A znate kako je to i kako se svi osećamo kada recimo igra nije fer …“

 

 

 

 

 

Završni deo časa

5 minuta

Zaključak

 

„Mi smo slobodna bića, možemo da radimo šta hoćemo, čak i loše stvari. Ako to zaista želite, vi možete pretrčati kolovoz kada je na semaforu crveno i malo ko vas može u tome sprečiti. „

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: „Kada su roditelji prestali da vas drže za ruku kada šetate ulicom?“

„Ali za sve to postoje posledice i odgovornost. Ako pretrčimo na crveno možemo da nastradamo, ali zbog takvog našeg ponašanja patiće i mnogi drugi – i porodica, i drugari ali i vozač koji je naleteo na nas.„

„Pravila postoje da toj našoj slobodi daju neke granice, da naša sloboda ne pređe u pravljenje problema i sebi i drugima.“

„Pravila uređuju naše ponašanje u tom smislu da naše ponašanje ne ugrožava ni druge ljude ni nas same. Na taj način se naš život u zajednici čini mnogo lepšim, kvalitetnijim i što je takođe bitno – pravednijim.“

„Pravila koja usvajamo kroz vaspitanje treba da postanu deo naše ličnosti, naše ljudskosti. Ona treba da postanu ono što nas čini različitim od životinja.„

„Usvajajući pravila mi postajemo vaspitani ljudi koji su koristan deo društva. A sa lepo vaspitanim ljudima – ljudima koji se bore za očuvanje i poštovanje pravila – i samo društvo postaje bolje.“

 

PITANJA ZA ZAVRŠNU ANALIZU I RAZMIŠLJANJE KOD KUĆE: „Ekološka pravila nam pomažu da očuvamo prirodu, pravila fer igre nam pomažu da sport bude lep i za igru i za gledanje, bonton nam pomaže da se lepše ophodimo sa drugima. Koja su to pravila koja bi pomogla da učine život u vašoj zgradi ili u vašem komšiluku boljim za življenje u njemu?  „

 

 PRIPREMA ZA ČAS

PRIPREMA NASTAVNOG ČASA
PREDMET Čas odeljenjskog starešine
Nastavnik Janko Takač
Razred: Sedmi – Osmi Odeljenje:  –
Nastavna tema Broj
Naziv Vaspitni rad na času odeljenjskog starešine
Nastavne jedinice Broj
Naziv Kad ne poštujemo pravila, onda …
Tip nastavnog časa Obrada novog gradiva
Ciljevi i zadaci Vaspitni U sklopu pedagoške funkcije odeljenjskog starešine, razvijanje odgovornosti, kritičnosti i inicijativnosti kod učenika kao bitnih karakteristika građana u savremenom društvu. Usvajanje pravila koja važe u savremenom društvu kroz njihovo preispitivanje, analiziranje i razumevanje. Razvoj svesti o štetnosti korupcije po društvo u kojem živimo.
Obrazovni Obrazovanje za kompetentan, odgovoran  i angažovan život u demokratskom društvu kroz upoznavanje pravila koja važe u savremenim društvima i shvatanje smisla postojanja pravila u regulaciji života pojednica u zajednici. Obrazovanje za prepoznavanje  mehanizama koruptivnih aktivnosti i uviđanje njihove štetnosti po zajednicu u kojoj živimo.
Funkcionalni Obeležavanje 9. decembra, Dana borbe protiv korupcije. Učenici treba da razvijaju  sposobnosti  neophodne za učešće u životu društvene zajednice i da dublje rаzumeju ulogu pravila koja regulišu ponašanje pojedinaca u društvenoj zаjednici, kao i da umeju da prepoznaju primere korupcije u našem društvu.
Korelacija Korelacija sa predmetom Veronauka (Deset Božjih zapovesti), Građansko vaspitanje (Zajednice u kojima živimo, Prava pojedinca i opšte dobro), Istorija (Dušanov zakonik) …
Nastavne metode Monološka: Izlaganje, opisivanje pravila i primera uz PP prezentaciju

Diskusijа: Argumentovаnje, debаtа, аnаlizа slučаjа, poređenje

Dijaloška: Dijalozi učenika sa nastavnikom i međusobno

Oblici rada          Frontalni rad  
Nastavna sredstva §  Verbalna: živa reč – govor nastavnika, diskusija učenika međusobno

§  Vizuelna: powerpoint prezentacija:  Ako ne poštujemo pravila, onda …

§  Tehnička: lap-top, projektor, softver

Izvori znanja §  Internet

§  Priručnici za Građansko vaspitanje

  SADRŽAJ RADA
 

Uvodni deo časa

 

10 minuta

 

Priprema učenika – uvod u temu ili nastavnu jedinicu
Aktivnosti nastavnika Aktivnosti učenika
Izlaže učenicima cilj časa i navodi neke podsticajne ideje za analizu i razmišljanje:

 

Ljubi bližnjeg svog kao sebe samog.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?

Ne čini ono što ne želiš da drugi čine tebi.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?

 

 

Poštuj druge ako želiš da poštuju tebe.

 

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?

Ponašaj se uvek tako, da tvoje ponašanje može biti  primer drugima kako se treba ponašati.

 

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?

 

Radi uvek najbolje što znaš i umeš.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Gde smo ovo čuli? Šta to tačno znači?

 

 

 

 

Zaključak

 

Mnoga od njih i nije potrebno previše objašnjavati – ona su „zdravorazumska“.(…)

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Kako biste objasnili taj pojam?

 

Neka pravila dakle usvajamo takoreći nesvesno i tokom celog života ona upravljaju celim našim ponašanjem. (…)

Slušaju nastavnika i trude se da razumeju i analiziraju date ideje.

Ljubi bližnjeg svog kao sebe samog.

Ovo bi trebalo da poznaju sa časova veronauke. Ko se javi, taj objašnjava  a ostali ga dopunjuju.

Ne čini ono što ne želiš da drugi čine tebi.

 

Učenici znaju da u ovom slučaju reciprocitet često nije prijatan.

Poštuj druge ako želiš da poštuju tebe.

 

 

Učenici znaju da uopšte nije prijatno kada nas ne poštuju.

 

 

Ponašaj se uvek tako, da tvoje ponašanje može biti  primer drugima kako se treba ponašati.

 

Učenici se prisećaju ko im je do sada bio uzor i kome su oni uzor.

 

 

Radi uvek najbolje što znaš i umeš.

 

Recimo, kada igramo fudbal ili odbojku, za pobedu našeg tima je važno da uvek dajemo sve od sebe.

 

 

 

 

 

 

Slušaju nastavnikovo svođenje zaključaka i uključuju se prema sopstvenim znanjima i iskustvima.

 

 

 

Glavni deo časa

 

30 minuta

Realizacija zadatka časa
Aktivnosti nastavnika Aktivnosti učenika
Izlaže glavne teze koje vode ka odgovoru zašto su nam u životu potrebna pravila?

 

Sloboda – kao ljudi i svesna bića svi smo slobodni da se ponašamo kako nam je volja. (…)

 

Odgovornost – sve što uradimo (dobro ili loše)  povlači neke posledice i mi smo za njih odgovorni. (…)

 

Naša sloboda je ipak nečim ograničena – ograničena je odgovornošću za posledice onoga što radimo (…) Nismo sami na svetu i naše ponašanje ne sme da narušava druge ljude.

 

Pravila su tu da nam ukažu na te granice, njihova svrha je da urede naše ponašanje tako da nam život u zajednici učine boljim – kvalitetnijim i lepšim.

 

PRIMER ZA DISKUSIJU I ANALIZU: Red i mir u zgradi u kojoj živiš – Popodne je i svi u zgradi bi da odmaraju u miru i tišini a ti bi da slušaš glasnu muziku „do daske“. Ko ima prednost? Ti ili svi ostali stanari u zgradi? Da li je lakše da ti uzmeš slušalice ili da svi ostali stanari uzmu čepove za uši?

 

Kada se učimo pravilima?

 

Pravilima se učimo od najranijeg detinjstva.

U ranom detinjstvu se srećemo sa pravilima u porodici

Porodica je prva zajednica u kojoj živimo i svaka porodica ima neka svoja pravila (…)

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Ko može da navede primer pravila u svojoj porodici?

 

Pravila na koja nailazimo u detinjstvu su i ona u dečjim igrama.

Čak i kod najjednostavnijih igara – ako ne poštujemo pravila, igra više nema nikakvog smisla.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Ko može da navede primer?

 

Kada krenemo u vrtić i školu već na putu do ustanove srećemo mnoga pravila

Posebno su nam tada bitna pravila u saobraćaju koja nam spasavaju živote.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Ko može da navede primer bitnih pravila u saobraćaju?

 

 

Na veronauci učimo Deset Božjih zapovesti, neka od njih važe u svim veroispovestima i društvima

Na časovima Građanskog vaspitanja učimo se zakonima koja vladaju u građanskom društvu.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Ko može da navede neke od zapovesti ili zakona?

 

 

 U čemu je problem sa učenjem pravila?

 

Deca i mladi najčešće pravila shvataju kao nešto njima nametnuto.

Pravila su za njih nešto čega se moramo pridržavati jer nam to neko tako naredio i javlja se otpor.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Svi znate pesmu od Riblje čorbe – „Pravila, pravila, da bi me udavila …“

Pravila su najviše potrebna NAMA a tek posle DRUGIMA

 

Pravila poštujemo i radi drugih ali najviše radi nas samih.

U prepunom autobusu treba ustati i dati mesto starijima ili trudnici – zato što ćemo jednog dana i mi sigurno biti u jednoj ili drugoj situaciji i isto tako ćemo očekivati da nam neko ustupi mesto.

Svi znate pravilo da na času bez pitanja ne prekidamo izlaganje nastavnika. Sada već znate da je to zato što ni vi sami ne volite kada vas neko bez pitanja prekida u onome što radite.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Šta dakle radimo kada na času želimo nešto da kažemo, pitamo, zamolimo, odgovorimo?

 

 

 

Ne zadirkujemo mlađe učenike jer smo i mi za neke druge učenike mlađi, isto tako ne tučemo slabije jer smo i mi od nekog slabiji … I sve jednom može „da nam se vrati.“

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Ko može da navede primer kada se desilo „da vam se vrati“?

 

Mnoga pravila su toliko važna da nam mogu spasiti život.

Ako mi ne poštujemo pravila u saobraćaju ili pravila o bezbednosti u radu, mi sami možemo nastradati ali i prouzorokovati nesreću u kojoj će nastradati neko drugi.

Ako neko drugi ne poštuje pravila u saobraćaju ili pravila o bezbednosti u radu, u nesreći možemo nastradati i mi koji smo se sasvim slučajno našli „na pogrešnom mestu, u pogrešno vreme“.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Može li neko da navede primer da je neko nastradao jer nije poštovao pravila u saobraćaju? Možda ste slušali na vestima …

 

 „Glupa pravila“

 

Neka pravila nam se čine nepotrebnim, nejasnim, glupim:

–       U parku: ne gazi travu

–       U zoo vrtu: zabranjeno je hraniti životinje

–       U fabrici: nezaposlenima ulaz zabranjen

–       Na času: digni ruku ako želiš nešto da kažeš, pitaš, zamoliš …

Važno je da shvatimo da – čak i ako nam je pravilo nejasno – ono iz nekog razloga ipak postoji i bolje je pitati nekoga zašto ono postoje, nego što ćemo ga prekršiti. U parku ne gazimo travu jer se tako stvaraju divlje staze kroz travnjak koje naružuju izgled parka. U zoo vrtu ne hranimo životinje jer se ove od te hrane mogu razboleti. Po fabrici ne šetamo bez nadzora jer se možemo povrediti, oštetiti neku mašinu, narušiti proces rada. Na času nismo sami i nastavnik je tu radi svih vas, tako da nije lepo ometati nastavu bez pitanja …

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Može li neko da navede primer pravila koje mu se čini „glupim“? Hajde da pokušamo da ga objasnimo …

 

 

 

Zašto treba uvek biti upitan i truditi se da razumemo pravila?

 

Postoje mnoga „pravila“ u našem društvu, koja su se odomaćila a duboko su pogrešna i prave ogromnu štetu svima nama. (…) Na primer:

–       „Lekaru treba odneti kafu, čokoladu ili čak novac da bi nas što bolje pregledao.“

–       „Policajcu treba dati novac da nam ne bi naplatio kaznu.“

–       „Činovniku treba dati odneti kafu ili čokoladu da bi nam ubrzao proceduru.“

–       „Ne smeta nam ako je utakmica nameštena tako da naš tim pobedi.“

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Može li neko da navede primer nekog sličnog „pravila“?

(…)

Ako se samo površno zapitamo nad ovim „pravilima“ jasno je zašto su ona doboko pogrešna i zašto ne smeju da „važe“

–       Zamislite kako bi bilo, da nemate šta da odnesete lekaru a bolesni ste. Lekaru je posao da nas pregleda najbolje što ume, on je za to i plaćen i ne treba mu ništa više od te plate. To je jedino pravilo koje ovde treba da važi.

–       Policajci naplaćuju kaznu onda kada vas uhvate u saobraćajnom prekršaju. Kažnjava se prekršaj u kojem je neko – a vi sami – mogao da nastrada. Ako policajac primi novac od vas on će to primiti i od nekoga ko će u sledećem prekršaju opet napraviti štetu, tada možda baš vama.

–       Činovniku je posao da radi najbolje što ume i da celu proceduru obavi blagovremeno. Kako biste se vi osećali kada biste čekali u redu satima a onda neko samo uđe na sporedna vrata i obavi posao za dva minuta?

–       Ako je utakmica nameštena cela igra potpuno gubi smisao a isto tako i naše navijanje za naš omiljeni tim.

–       … (primeri koje navode učenici)

(…)

Slušaju izlaganje nastavnika, analiziraju  koncepte i sopstvenim misaonim procesima uz eventualna potpitanja stižu do zaključka o potrebi za pravilima.

Analiziraju primer o slušanju muzike u zgradi – analiziraju lične primere ili primere svojih drugova iz razreda. Stižu do zaključka o potrebi poštovanja javnog reda i mira.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode lične primere pravila u vlastitoj porodici. Koja su i kako funkcionišu?

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva. Ovde treba obratiti pažnju da ne pokušavamo da objasnimo pravilo ako nismo sasvim sigurni u ispravnost objašnjenja.

Slušaju izlaganje nastavnika.

Navode primere i lična iskustva

Slušaju izlaganje nastavnika.

Slušaju izlaganje nastavnika i stižu do zaključka o potrebi preispitivanja ovakvih „pravila“.

Navode primere za koje su sami čuli i diskutuju.

Završni deo časa

5 minuta

 

Osvrt na strukturu časa i naglašavanje njegovih bitnih elemenata
Aktivnosti nastavnika Aktivnosti učenika
Izvodi opšte zaključke

 

Mi smo slobodna bića, možemo da radimo šta hoćemo, čak i loše stvari. Ako to zaista želite, vi možete pretrčati ulicu kada je na semaforu crveno i malo ko vas može u tome sprečiti.

 

PITANJA ZA DUBLJU ANALIZU: Kada su roditelji prestali da vas drže za ruku kada šetate ulicom?

Ali za sve to postoje posledice i odgovornost. Ako pretrčimo na crveno možemo da nastradamo, a zbog takvog našeg ponašanja patiće i mnogi drugi – i porodica, i drugari ali i vozač koji je naleteo na nas.

Pravila postoje da toj našoj slobodi daju neke granice, da naša sloboda ne pređe u pravljenje problema i sebi i drugima. (…)

Pravila koja usvajamo kroz vaspitanje treba da postanu deo naše ličnosti, naše ljudskosti, onim što nas čini zrelim osobama. Ona treba da postanu ono što nas čini različitim od životinja koja se kroz život u glavnom vode samo instinktima. (…)

Usvajajući pravila mi postajemo vaspitani ljudi koji su koristan deo društva. A sa lepo vaspitanim ljudima i samo društvo postaje bolje. (…)

Slušaju izlaganje nastavnika.

Odgovaraju da je to bilo kada su bili u vrtiću ili u prvom razredu …

Slušaju izlaganje nastavnika

Domaći zadatak i priprema učenika za naredni čas:

 

PITANJA ZA ZAVRŠNU ANALIZU I RAZMIŠLJANJE KOD KUĆE

Ekološka pravila nam pomažu da očuvamo prirodu, pravila fer igre nam pomažu da sport bude lep i za igru i za gledanje, bonton nam pomaže da se lepše ophodimo sa drugima. Koja su to pravila koja bi pomogla da život u vašoj zgradi ili uvašem komšiluku  učine boljim – kvalitetnijim i lepšim za življenje?

Ostaje im za domaći zadatak da o ovome razmišljaju i o tome prodiskutuju sa roditeljima u porodici ili sa drugarima na ulici …

 

 

Samovrednovanje i evaluacija održanog časa:

 

_Pošto su časovi odeljenjskog starešine po rasporedu časova najčešće zadnji časovi, ovaj nastavni čas se uz dodatne igrovne aktivnosti može produžiti, skratiti ili na neki drugi način prilagoditi mlađim učenicima_______________________________________________________                                                                        

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

 

 

Šta smo na ovom času novo naučili?

–          Kako smo međusobno sarađivali?

–          Kako smo se osećali?

–          Šta bi se moglo dodati pa da rad, nastava i učenje budu još bolji i efikasniji?

 

PREZENTACIJA

Kad ne poštujemo pravila, onda – Prateća PP prezentacija

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s